Przede wszystkim należy pamiętać, że praca nad promocją własnej marki to nie zadanie na miesiąc czy tydzień. Czasem tworzy się ją latami. Dlatego działania ukierunkowane na budowanie wizerunku firmy muszą być prowadzone systematycznie i konsekwentnie. Plus jest taki, że często można je wykonywać praktycznie za darmo lub przeznaczając niewielkie środki finansowe.

 

Od czego zacząć pracę nad budowaniem marki?

Odpowiedz sobie najpierw na kilka pytań:

1. Na czym dobrze się znasz i z czym ma być utożsamiana Twoja marka, marka Twojej firmy?

2. Jacy odbiorcy zechcą korzystać z mojej wiedzy: kim są, czym się zajmują, co ich interesuje?

3. Czym do nich dotrzesz, zainteresujesz ich i przyciągniesz do swojej marki?

4. Co takiego możesz zaoferować, czego nie ma konkurencja?

5. Jakie działania prowadzi konkurencja, a czego nie robi?

6. Co możesz zrobić lepiej od konkurencji?

7. Jakie są Twoje najsilniejsze strony i jak możesz je podkreślić?

8. W jaki sposób poprawić to, co nie wychodzi Ci najlepiej?

9. Co możesz zrobić sam, a czego nie jesteś w stanie, i z czyjej pomocy możesz skorzystać?

10. Jakie wartości są dla Ciebie ważne i chcesz, aby Twoja marka była z nimi utożsamiana?

11. Co chcesz osiągnąć w ciągu roku, dwóch, pięciu lat i jak to urzeczywistnić?

12. Jakie przeszkody możesz napotkać i jak je pokonać?

13. Możesz też zapytać znajomych, z czym kojarzy im się Twoja marka? Uważaj, czasem możesz się zdziwić :)

Mając przeprowadzony taki wywiad z samym sobą (i ewentualnie też ze znajomymi), możesz zacząć działać: załóż fanpage na Facebooku, profil Twittera, blog…poszukaj grup, w których mógłbyś pokazać swoją markę i dołącz do nich. Zaprezentuj się na LinkedIn, ta platforma, jak żadna inna, pozwala budować duże organiczne zasięgi wokół merytorycznych treści. Stań się ekspertem w swojej branży.

Poszukaj jak najwięcej pomysłów na tematy, o których będziesz publikował i konsekwentnie się ich trzymaj. Ciekawy i dobrze napisany storytelling oraz przyciągające uwagę grafiki to priorytety.

A jeśli dopiero zaczynasz, poznajesz branżę i stawiasz w niej pierwsze kroki…nie bój do tego przyznać. Postaw na autentyczność. W personal brandingu nie ma nic gorszego niż udawanie że się wie, chociaż się nie wie. Zazwyczaj takie oszustwa dość szybko wychodzą na jaw i Twoja marka przestaje się liczyć.

Kiedy już wystartujesz, staraj się mierzyć efekty swoich działań, śledź komentarze, reaguj na odzew. Jeśli zauważysz, że możesz coś zmienić – zrób to.

Nie podążaj ślepo za innymi, twórz własny niepowtarzalny styl, po którym klienci będą Cię rozpoznawać.

Pokaż, że jesteś pasjonatem i wierzysz w to, co robisz. Spraw, aby odbiorcy do Ciebie wracali.