Czym jest?

To po prostu link, który po kliknięciu przenosi nas do konkretnego miejsca, np. określonej strony internetowej, podstrony, części strony, na kartę produktu w sklepie internetowym, do formularza logowania, koszyka itp.

 

Jak wygląda CTA?

Może przybrać różne formy, w zależności od tego, gdzie chcemy go umieścić i jaki efekt uzyskać.

Przykłady zastosowania CTA:

- graficzny przycisk z tekstem np. „pobieram darmowy cennik”, „zamawiam e-book”

- podlinkowany tekst,

- forma ikony, np. znaczek „play” na udostępnianym filmie

- proste wezwanie do działania, np. „czytam więcej”, „wchodzę”,

- podlinkowany tekst oferujący korzyści, np. „wypróbuj przez miesiąc nasz program za darmo”, „korzystaj z rozbudowanej wersji bez ograniczeń” itd.

- podlinkowany tekst, który przeniesie do szerszych informacji na dany temat itd.

 

Jak skutecznie przygotować call-to-action?

1. Wielkość

Wezwanie do działania powinno być widoczne, ale nie za duże, dostosowane do rozmiaru pozostałych elementów na stronie. Musi rzucać się w oczy, ale nie przytłaczać swoją wielkością. Użytkownik powinien bez problemu je znaleźć.

2. Kolorystyka

CTA ma być widoczne od razu. Najlepiej dobrać taki kolor, który będzie różnił się od kolorystyki strony, rzucał się w oczy bez konieczności dłuższego poszukiwania, po prostu kolor kontrastujący, wyraźnie zarysowana granica, otoczenie przycisku polem o innym odcieniu, naniesienie jakiegoś efektu animacji itp.

3. Umiejscowienie

Call-to-action najlepiej umieszczać na pierwszej stronie, którą widzi użytkownik, w takim miejscu, aby od razu mógł być zauważony. Przyciski mogą również znajdować się tam, gdzie pożądane jest od razu konkretne działanie, np. przy produktach w sklepach internetowych. Warto przemyśleć, jak je rozplanować, aby ułatwić odwiedzającym poruszanie się po stronie i zachęcić do zareagowania.

4. Ilość

Pamiętając, że nie zawsze dużo oznacza prawidłowo, starajmy się nie zasypywać strony ogromną ilością CTA, aby nie dezorientować odwiedzających. Chaos może bowiem powodować rezygnację użytkowników z wykonania kolejnych działań, a nawet opuszczenie witryny.

5. Treść

Im ciekawszy napis na przycisku, tym większe wzbudzi zainteresowanie i tym częściej użytkownik w niego kliknie. Dobrą praktyką jest stosowanie zwrotu w pierwszej osobie liczby pojedynczej: „Wchodzę”, „Sprawdzam”, „Zakładam konto” itd. Ważne jest także zawarcie informacji, co się stanie, gdy ktoś kliknie w przycisk, ikonkę czy tekst, np. „Pobieram cennik”, „Przeliczam zamówienie” itp. Taka informacja bardziej zachęci do podjęcia działania.

 

Jak mierzyć skuteczność CTA?

Wykorzystując wskaźnik klikalności CTR (Click Trough Rate). Oblicza się go następująco:

CTR = liczba odwiedzin/liczba kliknięć w CTA x 100%

Dane do obliczeń uzyskamy z Google Search Console, pod warunkiem, że zainstalujemy na naszej stronie wymagane narzędzia.